Thursday, August 20, 2009

Sightseeing!

Då går färden till en by utanför Beirut som heter Deir El Qamar (Betyder Månens Kloster). Mycket historia däromkring. Många poeter, författare och politiker kommer därifrån. Vi handlade lite souvenirer och tog en sväng förbi Moussas castle Museum. Det var VARMT kan jag säga så det blev en snabb genomgång där. Vi ville bara UT!

Här sitter jag och Najla och samlar oss för dagens äventyr.... Det var dagen efter jag hade min operation. Fattar inte varför jag gick ut över huvud taget, hade skitont i ögonen. Vi hade planerat detta ett par dar innan så jag ville inte svika gänget i princip.







Detta är alltså Libanesisk fejk-mat......såg himla ätbart ut!



En kreativ tavla med ....Libanesisk mat.....japp, det handlar MYCKET om mat i detta land.



Tror inte att detta huvud var till salu......



...men Anthony "fattade tycke" för henne!












Usch va tråkigt det är med museer...det kan jag ärligt erkänna. Det ska mycket till innan jag blir impad.....men men ......barnen tyckte det var skoj tror jag.



Väl ute, så insöp vi lite natur .....



och drog sedan vidare till .......



.......Beitedine (Religions-hemmet), som är en annan by inte alltför långt bort. Visst är det lustiga namn på byarna.... Där var vi till Beitedine palatset. Det är numera ingen som bor där, men det har bott en Emir där för länge sedan, typ mitten på 1700-talet. Och på 1900-talet så var det sommar palats för presidenter. Tjusigt värre därinne.





Ovan ser ni en liten fontän som sorlar och tydligen var den gjord för att det skulle kunna talas politiska/militära hemligheter utan att någon tjuvlyssnade. Den står alldeles intill salen som ni ser nedan, där alla möten tog plats.





Här sitter jag och svalkar mig i skuggan och tittar ut över vyerna. En dyna plus kudde och en bra bok var det enda som fattades...... Hade ingen inspiration till att gå runt i palatset den dagen, men jag har varit där tidigare.





Badrummet eller Hammam som det heter på Arabiska/Turkiska......



Ner till Beirut igen och ännu ett stop vid ett av Libanons otaliga check-points. Det militära kan man aldrig riktigt komma ifrån när man förflyttar sig runt olika delar av staden/landet. Den enda som tyckte det var kul var ju Anthony.....min lilla krypskytt.



See you!

3 comments:

LYCKLIG MOR said...

Ah, så trevligt med nya bilder! Som vanligt är alla gudomliga! Gillar extra mycket den bilden på dig tittandes ut genom gallret - nice!
Ännu en gång: Tusen tack för att du delar med dig av er fina resa!
Kram

Helen said...

Instämmer med Jenny. Alltid kul med ett nytt inlägg med nya bilder från er semester!

Tänk vad mycket man får se och lära genom att läsa olika bloggar!

Så vackert det var i palatset, sånt gillar jag!

Ha en skön helg!

Annica said...

Roligt att få se mera kort från resan, som vykort! Gillade den andra bilden, så pittoreskt. Jag och mor å far stod och sålde på loppis igår hela dan, vi hade väldigt mycke saker med oss, men vi var nöjda när vi styrde kosan hemåt.
Små regnar här hemma idag, så det känns som en innedag.
Kramisar!!