Friday, May 22, 2009

Odling på höjden....


Nu när alla där hemma skriver om trädgårdar och odling och allt somrigt så tänkte jag dela med mig av en story som jag läste om häromdan. (Eftersom jag inte har trädgård själv att visa bilder ifrån...) Ni som inte förstår Engelska fattar nog i alla fall bara genom att kika på bilderna. Det är två Italienska arkitekter som kommit på detta. 300 meter upp i luften kommer dessa spejsiga "träd" att sättas upp i Dubai. Skit cool tycker jag.

Crops on towers: Space age farming

The ToplineTwo Italian inventors are in Dubai with a unique vertical seawater farm design to grow crops on pods suspended high above the ground...
Crops from strawberries to celery and tomatoes to lettuce can be grown in these pods, as seen in these artist’s sketches

“This is a sort of tree with water in the basement.It has branches in the shape of five cocoon greenhouses. When you have a rain forest tropical atmosphere (inside the pods), the plants do not need a lot of fresh water for irrigation.”

Happy Gardening to you all! Nu har vi helg!

Peace!

4 comments:

Helen said...

Ja, det ska vara i Dubai, såna här space-iga skapelser, går att förverkliga. Eller kanske jag ska fråga Lars om han kan göra något liknande här på gården??
Gissa om det skulle bli en "visa på byn"...

Ha en skön helg, förhoppningsvis inte en alltför varm sådan!

Kram
Helen

Monica said...

Ja du kan ju ta den där tele-stolpen och börja odla på höjden du med....hehehheheeh

Annica said...

Men gud va läckert och spacigt, allt hittar dom på hemma hos er, det var en riktigt bra idee´tycker jag. Kommer säkert att växa så det knakar. Sanna och David har sovit här i natt så man känner sig lite trött i kväll, ska gå och lägga mig om ett tag för det blir en Ikea resa i morgon. Tar med mig Sune och hans syster i bilen, och A-K och Roger tar egen bil med barnen.
Ha det bra, kram!!

Helen said...

Hi,hi,hi, att jag inte tänkte på telestolpen, den kommer att bli perfekt för space-odling, hi,hi