Wednesday, May 13, 2009

En liten ZEN historia...

Igår innan jag somnade läste jag ett kapitel ur A New Earth som jag bloggade om tidigare. Jag fastnade för ett par kloka rader om två ZEN-munkar ....hittade en fri översättning på nätet som jag vill dela med mig.

Den leriga vägen: Tanzan och Ekido vandrade en gång tillsammans på en lerig väg. Regnet öste ned. När de kom runt en vägkrök mötte de en vacker flicka i sidenkimono och sidenskärp, som inte kunde ta sig över vägen."Kom bara, flicka!" sade Tanzan genast. Han lyfte upp henne och bar henne i sina armar över den leriga vägen.Ekido sade ingenting förrän på natten när de kom fram till ett tempel där de skulle övernatta. Då kunde han inte styra sig längre. "Vi munkar går inte i närheten av kvinnor", sade han, "i synnerhet inte sådana som är unga och vackra. Det är farligt. Varför bar du henne över vägen?""Jag lämnade flicka där borta", sade Tanzan, "Bär du på henne ännu?"


Vet inte vad ni tänker när ni läser den, men jag tycker att historien är himla tänkvärd. Många av oss släpar på det förflutna i onödan...istället för att njuta av nuet! Och går man lite djupare i berättelsen så hittar man ju även konflikter inom religion/andlighet....var går gränsen till rätt och fel ....hur strikt ska man vara osv





Peace!

5 comments:

Helen said...

Du är allt en sann tänkare!

Intressant!

Och så härligt det är att läsa en bok som verkligen fångar sin läsare.

Blir kul att se hur det blev i Anthonys rum. Är han nöjd?

Ha en bra torsdag!

Kram
Helen

LYCKLIG MOR said...

Gravidhjärna som jag har just nu så fick jag läsa om några ggr i slutet, innan jag hajade poängen
;-)
Men när jag väl förstod så var det ju SUPERBRA sagt!!!
Väldigt tänkvärt!!!!!
Vad var det nu boken hette igen?
Verkar intressant, påminner den lite om Robin sharmas bok?
Kram

Monica said...

Visst är grabben nöjd med sitt rum! Han fick garderoben igår så nu imorgon blir det att göra fint...Ska ta lite bilder när allt är på plats.

Jenkan! Boken heter a New Earth med Eckhart Tolle och yes det är lite Robin Sharma över honom, men lite djupare skulle jag nog vilja säga. Men skitbra! Han har ju skrivit Power of Now också som är bestseller.
Kram

Annica said...

Tänkvärt och intressant!! Roligt med böcker som man fastnar ordentligt för, du är så duktig på att läsa böcker....själv somnar man när det är dags för bokläsning. Kul att killen är nöjd med sitt rum, ser framemot bilder på rummet.
Vi har varit på nåt jätte trevligt idag. BRÖLLOP!! A-K och Roger har gift sig borgerligt i stadshuset idag, med dom närmast sörjande som vittne. Mycke trevligt, fast det är fort överstökat, precis som dom ville ha det. Sen bjöd dom på bröllops tårta hemma i lägenheten, mysigt! Vi har äntligen fått riktig sommarvärme idag, verkar som att det ska hålla i sig också, sköööönt!!!
Ha nu en fortsatt trevlig helg!!
Kramisar!

Monica said...

hahahahah närmast sörjande!!!!!!! Men va kul att de gift sig! GRATTA från mig!
Nog är det snabbt överstökat när det är borgerligt, men som sagt, det är ju så många vill ha det....(typ oss) ....
Ok för mig blev det ju lite annorlunda...med slöja hahahahhahha
SKa kasta in ett inlägg idag...