Sunday, January 11, 2009

Ny vecka

Well well, då var denna helgen slut. Idag var det jobb som vanligt. Ganska lugnt, förmodar att folk inte har råd att gå till Tandis nu så här efter Julhelgen. Men det är helt ok för mig. Skönt att slippa stressa.

Var på bio med min dotter i Fredags. Vi såg Twilight. (5:e gången hon ser den sen i Nov.....) Allt för Edward Cullen, huvudkaraktären. Vore man tonåring själv så hade man nog blivit lite små- kär själv i honom.....Det började med att hon läste Twilight med Stephenie Meyer. Hon blev besatt av boken så hon fortsatte med de 3 efterföljarna. Detta av en tjej som ALDRIG läser böcker frivilligt, ja, inte sen Harry Potter i alla fall.....Och dessutom är det tjocka böcker så det är ju kul. Hon läste dessa inom loppet av 6 veckor och sedan kom hon till mig och sa "-My life feels so empty now when I have finished the books......I have nothing to live for and look forward to...!" Hmmmmmmm Men tur då att filmen kom ut och nu har hon den även på sin laptop. Jag tyckte t.o.m att den var sevärd, inte alls dum för att vara en "ungdoms film".
Summan av kardemumman är ju då att min dotter nu blivit en riktig läslus. Hon slukar bok efter bok och hon fattar inte hur hon kunnat leva utan böcker helt plötsligt....De är ju roliga dessa barn! Anthony har också happat efter och börjat läsa böcker. Visste väl att de skulle bli lik sin Mamma till slut. Finns inget som slår en god bok.....Eller hur?!! Det gäller bara att hitta rätt i bok-djungeln. Man ska aldrig läsa en bok som tråkar ut en, det tar död på läslusten totalt.



Och vem är den här lilla Rump-Nissen då undrar ni kanske........Jo, Anthony fick den till Jul. Det var ett litet Kit med frön och ett litet "växt hus" som man skulle plantera i skallen då på den här filuren och vips skulle det växa fram "hår". Vi gjorde som man skulle och sedan glömde vi bort den ett par dagar tills det började växa hur mycket som helst..... Visst är han charmig?!!! Anthony har dille på att plantera frön här och där. (Ibland skjuter det upp långa mokajänger i blomkrukorna och då är det Anthony som varit framme. Lagt in ett och annat frö eller nån torkad ärta...) Han kanske ska bli trädgårdsmästare!

Ha en ärtig fortsättning på kvällen!
Peace

9 comments:

Helen said...

Ja, dessa tonårstjejer! De är precis likadana, vare sig de bor i Dubai eller Ske-å! Mimmi har läst 1:a boken, är på jakt efter den andra, och så har hon sett den på bio, ja, bara en gång, för Ludvig har den på datorn. Alla hennes kompisar är också tokiga i den, eller ska man kanske säga killen?? Ludvig var helnöjd, för på nyårsfesten han var på, tyckte en tjej att han var lik killen i twilight...
Jag är också en riktig bokmal och när barnen var små tillbringade vi många timmar varje dag med att jag läste högt ur div.barnböcker. Ludvig kunde alfabetet när han var 1 1/2 år tack vare Majas alfabetsbok som han älskade. Så jag trodde de skulle fortsätta att läsa själva när de lärde sig det. Men ack, vad jag bedrog mig, Ludvig har kanske läst 1 bok i sitt liv, Mimmi några fler, men ingen passion, där heller. Trist, för inget slår en bra bok!
Vi hörs!
Kram
Helen

Hellen said...

Men tjenare! Kul liten filur i rödrandig pyamas :-) Antony har alltså gröna fingrar....själv så tar jag dö på alla mina blommor för jag glömmer att vattna dom. Det är M som sköter bevattningen hemma *asg*. Vi har också haft en nice helg, städat bort julen, ätit god mat, sett spännande skidskytte på TV:n och varit på spinning 2 ggr. Idag är det tråkig måndag igen, vi har så lite att göra på jobbet så jag är mer uttråkad än någonsin. Ska gå och hämta en kopp te. (jag har verkligen minskat mitt kaffe intag *stolt*)
Kramis

Annica said...

Go kväll!! Twilight...har aldrig hört talas om den filmen och inte böckerna heller, frågade Anton om filmen, men han var lika frågande. Läste precis att det var en typ vampyr film, då blev Stefan genast intresserad, han älskar vampyr filmer, och jag hatar dom...gissa om det är svårt när vi ska se en film tillsammans. Böcker ja, roligt att Nattan har börjat läsa, A läste Harry P när han var typ 9-10 år, plöjde igenom 4 böcker på en gång. Men nu skulle det aldrig falla han in att öppna en bok, nog jobbigt och öppna skol böckerna.
Däremot så frågade jag Stefan, om jag skulle packa ned en bok till honom när vi åkte till Spanien, nej det skulle jag inte behöva..gjorde det ändå, han plöjde igenom 3,5 böcker på 2 veckor, inte illa. Har precis skjutsat A på träning och ska hämta honom senare, mor och far kommer hit i morrn och ska sova en natt, vi hade tänkt gå på stan med Jenny på onsd.
Höres, kram!!

Annica said...

Glömde!! Rumpnissen, den var skit söt, lycka till med hårväxten.

Monica said...

Gud va kul att se alla kommentarer! Saknar er allla så mycket!
Biiiig Hugs

Annica said...

Nu har Stefan sett filmen Twilight, han tyckte att det var en riktig fjortis film, men han förstår att Nattan diggar den, han tyckte den var dålig, för mycke kärlek och för lite våld. Vi har magsjuka här i huset, A fick det förra natten, men är mycke bättre idag, man håller andan att man ska klara sig. Kallt har vi också, nu är det bara -16 gr, i morse var det -21, stackis hade vaknat med -27 i morse.
Trevlig helg, kram!

Monica said...

hahahah ja nog förstod jag att Stefan inte skulle gilla Twilight! Den är ju baserad på en ungdomsbok! MAn kan nog påstå att det är en äkta chick-flick! Tjejerna skrek ju inne på bion för att de tyckte han var sååå snygg!!!!
Magsjuka....usch! Hoppas ni SLIPPER!
kRAM

LYCKLIG MOR said...

Hej :-)
Klart att A ska bli trädgårdsmästare, solkart :-D Såååå söt!!!!
Jag sitter på jobbet och suger på en "Kungen av Danmark", vet inte varför men då kom jag att tänka på dig....;-)
Kram!

Monica said...

Kungen av Danmark hahahahahahahaha
Det var nog 15 år sedan jag åt dom!!!!!! Men goa är dom ju ...det kommer jag ihåg.
=)