Tuesday, January 20, 2009

Ledighet

Jag bestämde mig häromdan för att ta ett par dar ledigt från jobbet och bara ha det bra. Barnen har ju lov i 2 veckor nu så jag passar på. Tog ledigt igår och idag...himla skönt! Igår var det Anthony's dag och vi drog iväg till parken med hans bästis Juju (Joseph). Det var skoj. Det var lite kallt och blåsigt men vi härdade ut i 4 1/2 tim ialla fall tills det faktiskt började regna!






Och idag var det Nattans tur. Vi åkte till IKEA och handlade lite smått och gott. Hon behövde lite nya påslakan osv. Sedan åt vi ju givetvis lunch där. Strosade runt lite till och sedan slappade vi lite hemma tills vi drog iväg till Mall of the Emirates. Meningen var att vi skulle handla kläder på rea men vi hamnade på Boarders istället (Bokhandel) de hade 50% på massa böcker och sedan var vi så trötta att vi åkte hem....Men mysigt har vi haft det. Nu är ledigheten över och nu väntar 2 arbetsdagar och sedan är det ju helg igen hihihihi......


Nu ska jag göra mig en kopp te och sätta mig i soffan och läsa en stund. Läser just nu en bok som jag faktiskt köpte i Sverige i somras. Kul att läsa på Svenska även om författaren inte är Svensk.... Mario Vargas Llosa heter författaren och boken Den Stygga Flickans Rackartyg. Ganska underhållande tycker jag. Så här skriver NORSTEDS om den:


Det är sommaren 1950, i Miraflores, en burgen förort till Perus huvudstad Lima, som den femtonårige Ricardo Somocurico för första gången träffar Lily, historiens ”stygga flicka”, och blir handlöst, hopplöst och hjälplöst förälskad i henne, trots att hon avvisar hans kärleksförklaringar. Ödet vill att han senare i livet kommer att stöta ihop med den äventyrliga och trolösa Lily åtskilliga gånger. Varje gång faller han lika handlöst för henne, varje gång blir han lika sviken och bedragen av henne.Miljöerna är Paris under det politiskt radikala 60-talet, hippiekretsar i London, Castros Kuba, Tokyos undre värld, Madrids nattliv osv osv. En oerhört läsvärd och fängslande roman, med tydliga självbiografiska inslag.
Den stygga flickans rackartyg är en rörande och vemodig krönika över en kärlekshistoria med förhinder, som samtidigt blir en berättelse om politik och erotik under 1900-talets senare hälft.




Sist men inte minst....ni kommer väl ihåg Anthonys rumpnisse?!!! Så här ser han ut numera. Han har visst glömt att vattna den lilla filuren...åja.....den går kanske att rädda.


Natti Natt!



6 comments:

Hellen said...

Vad härligt med lite ledighet mitt i vardagen!! Ni verkar ha haft jättemysigt, blir så full i skratt när du skriver att det var lite kallt och blåsigt och där sitter killarna i shorts :-) Kontraster mot hemma är det verkligen!! I Götet är det mest regn och i Karlstad så har det snöat men varit milt så man fick traska omkring i snöslask, det är inget mysigt alls!
Kram

Annica said...

Hallå! Men härligt att ta lite extra ledighet, då barnen är lediga också. Ni verkar ha haft 2 härliga dagar, guud vad lång Anhony har blivit, han har snart vuxit om mamma, pappa och syrran är lite svårare. Har inte hört talas om boken du läser, men den verkar intressant. Ja, nog får han börja sköta om rumpnissen lite bättre, han verkar behöva gå till frisören snart. Nu har det snöat här hemma i natt också, så nu blir det tredja dan på raken som man måste ut och skotta. Anton startade skotern igår kväll, körde lite runt omgivningarna och skjutsade grannen och hämta en skoter nere på gatan. A och Tomas ska och sladda lederna i kväll.
När A slutat skolan idag, ska vi åka och titta på en ny mobil till honom, han fick en när han fyllde 15, men har inte bestämt sig än vad han vill ha, nu är det dax, hans är i 2 delar, så han har min gamla Samsung.
Ha en bra dag, kram!

Monica said...

Hellen, jag lovar det VAR KALLT! Du vet 18 grader och blåsigt usch! JAG frös ialla fall ,det VAR inget shorts väder , I promise. Och som grädde på moset satte jag på värmen i bilen när vi åkte hem loooool Det var såå mysigt så. Traska i snöslask saknar jag dock inte....
Annica, Gud va ni har fullt up då! Snö-skottning och allt möjligt. Sjåa på! Icke avundsjuk! Ja, "lilleman" har blivit lång, det har han. Han klår nog inte Nattan än på ett par år....men nog blir han säkert lika lång. Hon är 185 nu......
Hoppas Anton hade kul på skotern idag.
Svårt välja ny mobil, det finns alldeles för fett utbud...man vet inte riktigt vad man ska satsa på idag....
Ha det!

LYCKLIG MOR said...

Hej :-)
Vilka jättefian bilder på A och Juju :-) Så klokt att ta ledigt från jobbet och skönt.
Boken verkar bra, tyvärr så är jag såååå trött nuförtiden så jag somnar bara med boken i ansiktet, kommer nog in i ett bokstim snart igen...
Nämen rumpnisse är ju nästan sötare nu ju :-D
Få se om jag ska blogga lite nu (om jag orkar), jag borde laga matpaj, stryka kläder....ja vi får se vad det blir.
Fick mammakläder jag beställt från H&M idag, men gud så stor min mage är nu! :-o speciellt i dom kläderna! Ja vad gör man, man kan ju inte direkt dra in magen...nä, det är bara att puta ut och vara stolt va? ;-)
Kram

Monica said...

Klart att du ska puta och verkligen visa magen. Helt klart. Borde och borde....jag tycker att du BORDE blogga, det skulle va kul. Skit i strykningen, det tar vi en annan dag.
Kramisar

Helen said...

Så skönt att ta lite ledigt med barnen. Är Nathalie 185 lång? Wow! Hon måste ju vara ett fotomodellsämne utan dess like!! Söt är hon ju också! Hi, hi, jag håller med Jenny. Rumpnissen var faktiskt sötare i sin lite "raggigare" look...
Ha en bra dag!
Kram
Helen