Wednesday, September 10, 2008

Äntligen skolstart!


Japp då var det dags igen. Det har varit ett otroligt långt sommarlov känns det som. 14 veckor för att vara exakt. Lill-mannen började igår och Nattan börjar imorgon. Halleluja! Böcker och uniformer är hämtade och vi har spenderat flera timmar med att plasta in böckerna , ett måste.Ingen kul uppgift! A tycker det är superkul att börja fyran. För N känns det nog lite tyngre. Böckerna är skrämmande svåra och hon har svårt för att känna sig speciellt inspirerad. Klandrar henne INTE!
För övrigt är allt under kontroll. Fastan går som på räls. No big deal. Man slutar tänka på mat under dagen och försöker hålla sig upptagen med det vardagliga. Denna terminen så skjutsar och hämtar jag barnen till och från skolan. Nu under Ramadan är det lite kortare dag så man kan åka hemifrån vid 7.30. Hämtning 13.00. Helt ok. Nästa månad blir det tuffare med 7.50-14.30 varje dag. Det har varit kaotiskt på vägarna nu ett par veckor. Alla slutar tidigare osv plus att det har kommit upp fler vägtullar på motor vägen. Det kostar mellan 8-16kr att köra genom varje gång. Detta innebär att många försöker undvika att passera under dessa och kör på småvägar istället och det har inneburit HELL ! Igår när jag lämnat A på skolan och körde hem så tog det mig 1 timme den sista km. 1000 meter på en TIMME!!!! Jag var alldeles prillig i bilen. Ibland stod jag absolut stilla i 10-15min. (gäller att ha starka nerver......) I dag var det lite bättre, men folk har börjat tröttna på detta problem. Inget alternativ har vi ju heller. Metron tar nog nästan 1 år till.
Det är bara att bita ihop och se till att man har lugnande musik i bilen. Tips tack!

Ville dela av mig med lite bilder på det nya flådiga Atlantis Hotell som ligger ute på Palm-ön. Det skulle ha varit invigning i slutet på Sept. men det blev ändrade planer eftersom det brann i någon kupol förra veckan! (Ovanligt....) Men här är ett smakprov ialla fall. Enjoy!




4 comments:

Hellen said...

Härliga bilder! Kan man checka in där för en dag i oktober? :-)

LYCKLIG MOR said...

Men wow, vilket hotell!
Jaha så barnen har börjat skolan nu,så skönt för dig :-D
Lugnande musik...jag tänker...hm...tänker...
Ja! denna är bra! Här kan du tjuvlyssna på låtarna (köp!)
http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1575772/a/Garden+Of+The+Gods.htm

Och denna är lugnande, lyssna:
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=2987814

Kram

Monica said...

Hinner inte med min blogg så mycket som jag önskar...så ursäkta om det tar tid innan jag skriver svar på era kommentarer.
Ja, det var riktigt läbbigt igår med skalvet. Vi fick ju i.o.f.s bara efterskalv från det riktiga som var i södra Iran...men det är ju inte många mil ifrån oss. Det som nådde oss var ialla fall en magnitud på 4.8 och det är ju rätt mycket....
I Iran var det 6.2 tror jag.
Ingen skada skedd i Emiraten som tur var. Bara omskakade människor.
Tack Jenny, ska kolla in sajterna. Ja Hellen...ska vi ta ett par dar på Atlantis då lol.....fasen det ska kosta skjortan tydligen...vi får nöja oss med Jumeirah Park...hahahaha

Hellen said...

Asch, jag är inte så kräsen. Får jag bara sooooooool och en liten pöl att doppa mig i så är jag sååååå nöööööööööööjder !!!! :-D Herregud vad jag lääängtar till Dubai nu! I helgen har vi satt lister i lägenheten, idag kommer det först en mäklare och sen en homestylist och kollar på lägenheten. Nu ska den säljas!! ÄNTLIGEN!! Först ska jag till doktorn också och se hur vi ska gå vidare. Spännande!
Kram