Sunday, August 31, 2008

Uppladdning!



Japp! I morgon börjar Ramadan. Den kom lite plötsligt i år tycker jag. Precis när man fått in en viss rutin, ja då blir det Adjöken med den! Men som vanligt är vi laddade och längtar. Har varit och storhandlat idag. Mycket grönt ska det vara. Har inhandlat persilja, mint, timjan och annat som jag inte vet vad det heter, men det är en viktig ingrediens till Fattouch-sallad som man bör äta typ varje dag. Ska försöka vara duktig med bilder framöver.
Mycker frukt och dadlar blir det. Man bryter fastan varje dag med en eller att par dadlar och vatten. Senare kommer soppa, sallad och en liten maträtt med kyckling, fisk eller kött.
Trixet är ju att inte vräka i sig maten när man väl får äta. Har inhandlat lite fusk-soppor till de första dagarna när man är lite seg. De flesta kör så och det går bra. Allt smakar ljuvligt i alla fall!
I år blir det långa dagar. Solen går ju ned typ 18.45 och det är då vi bryter fastan. För er som ej vet så varken äter eller dricker man från soluppgång till solnedgång.
För kaffedrickare väntar huvudvärk de första dagarna, men det brukar gå bra för de som inte dricker mycket kaffe. (Som jag själv...)
I början blir man ganska trött och de flesta tar en liten siesta efter jobbet. Alla jobbar kortare dagar denna månad. 15.00 brukar kontoren stänga så de går de flesta hem och vilar.
Denna månad är det mycket på gång nattetid. De vimlar av "Ramadan-tält", och det innebär att speciella (enorma) tält liknande arrangemang poppar upp här och där. Dit går man vid 10-tiden på kvällen och sitter och trivs med familj och vänner. Många spelar Backgammon och kort och det är oftast live-musik (Traditionell Arabisk förstås) och mycket te, kaffe, vattenpipa el Shisha som vi kallar det. Det serveras också speciella maträtter och efterrätter i dessa tält. Nu skriver jag tält, men även alla Hotell har gjort om restaurangerna enligt Ramadan-atmosfär. Big business denna månad.
Sam gillar dessa tält skarpt eftersom han gillar att spela backgammon. Själv trivs jag bäst hemmavid denna månad. Mycket skoj på TV brukar det vara. Speciella Ramadan program.
Okej, det var lite om detta. Skriver mer allteftersom dagarna går. Det blir liksom för mycket info annars.

Här kommer lite bilder. Enjoy!







Ramadan Kareem!

6 comments:

LYCKLIG MOR said...

Väldigt intressant läsning!Mycket ny info :-)
Fina bilder! Mums, såg den sista bilden ut!
Lycka till nu med fastan, det kommer att gå bra det är jag säker på! Du börjar ju vara van vid det här laget ;-)
Kram

Hellen said...

Oj vad det har hänt saker på bloggen under helgen! Du har inte legat på latsidan :-)
Det har iof inte jag heller, det har städats och röjts i huset hela helgen och så hade vi middagsgäster i lördags. Jag kom till och med ihåg att ta fram kameran och föreviga förrätten, bilderna ska jag försöka få ut på bloggen under veckan. Igår fick jag äntligen röjt ur vår klädkammare, fick kasta ALLT jag ville så jag fyllde upp hela bilen med skräp som vi körde till tippen. Det går numera att GÅ in i vår klädkammare, helt underbart!! Till helgen tar vi garderoberna uppe också! :-D (gissa vem som är gladast....hehe..inte Mr Spara)
Så nu börjar Ramadan alltså, spännande! Hur många veckor är det? (en månad?) Här börjar det bli kallt både på dagarna och nätterna nu. Jag längtar järnet till sol och värme och att få va med er igen!
Hälsa Sam och barnen så gott!
KRAAAAAAAM

Helen said...

Hej Monica med familj!
Har fått din blogg av din syster Annica.Jättekul att läsa om hur ni har det i Dubai. Jag har ju alltid(?) varit fascinerad av att få bo i utlandsmiljö, ett varmt sådant, kommer jag någonsin få uppleva det själv??? Nåväl, att läsa din blogg får duga så länge...
Här i Ske-å är det hyfsat soligt idag, men bara runt +12 grader, dessutom har jag blivit förkyld med en hemsk hosta, så jag är väl inte på topphumör, direkt.
Vi kollar för tillfället in restresor. Har hoppats på att hitta något billigt som för 2 år sedan då vi åkte till Cypern t/o/r för 199,- per person.
Ha det bra
Hälsningar
Helen
Mjölnargatan, Skellefteå

Annica said...

Hoppas att det har gått bra med fastan nu idag, det tar väl ett par dar att vänja sig, kan jag tänka mig. Har varit ute idag och börjat gräva om min blombänk, har skjutit på detta i flera år, det var nästan ingen jord kvar...bara rötter, känns som ett evighets jobb som måste göras.
Roligt att du Helen( ske-å) tittar in på Monicas blogg och att ni håller på att leta utlandsresa, lycka till med det.
Nej, nu blir det soffläge känns det som.
Kram till er alla
PS. Glömde!!!
Nu har Anton gått en vecka i skolan, så nu har han som ett brev på posten fått sin höst förkylning han med, precis som du skrev Helen.
Så man får väl bara vänta att man åker dit själv nu här framöver, trist.

Monica said...

Min ojjjj...vad kul att ni alla tittat in! Jo Ramadan går bra. Det är ju en vanesak. Så nu har vi Hellen och Helen helt plötsligt! Kul! Gäller att läsa rätt. Så det har röjts i helgen .... hmmmm det kan ju vara ganska befriande! Ska göra detsamma snart. Under Ramadan kan man lämna in prylar och kläder till välgörenhet, så det blir en genomgång nu snart. Ja Ramadan är en månad. Om vi har kallt på kvällarna???? Nja inte riktigt. Drygt 30 på natten och fortfarande 42 på dagarna. Blä! I oktober kommer "kylan". Var inte orolig. Du kommer att få en rejäl dos värme när du kommer Hellen. Don't worry!
Helen!!! Man ska aldrig sluta drömma. Klart att det är ett enormt stort steg att ta när man flyttar utomlands, det går inte alltid som planerat, men det är aldrig försent. Vi har ju varit här nu i 11 år sista omgången. Det har blivit "hemma". Cypern för 199kr!!!!!! det låter ju otroligt, men jag har hört att det är möjligt! Lycka till. Sommaren där hemma har ju varit ganska värdelös så jag förstår att ni är sol-sugna. Krya på dig!
Annica, hur gick det med blombänken...???? Det hördes inget vidare. Men ibland måste man ta itu med mindre roliga projekt.
Så Anton är förkyld nu redan. Så himla väntat! Ladda med c-vitamin så kanske du slipper!
Nu ska jag gå och steka plättar (pannkakor) till Anthony och hans polare.
Ha en bra dag allihopa!
Kraaaaaam

LYCKLIG MOR said...

INget bloggande idag heller, suck ;-)
Kram