Monday, March 10, 2008

Plugga på ungar!

Jag känner mig som en slavdrivare dessa dagar. "-Har du pluggandet under kontroll Nathalie? - Anthony....kom igen...det här borde du ju kunna vid det här laget ....! " Roligare kan man ju ha i dessa prov- tider. De har prov i 1 ämne varje dag och sedan kommer de hem. Så de har hela dan på sig att plugga till nästa dag. Suck! Det var lindrigt när man gick på Stackgrönna skolan och hade slöjd och musik och trevligheter.....
MEN....jag och Anthony trotsade pluggandet ett par timmar idag och drog till STRANDEN! Han cyklade lite på en fin bana som de gjort efter stranden och jag promenixade. Det var ljuvligt. Perfekt temp. just nu. Lite kallt i vattnet dock.


Daddy kom hem tidigt från jobbet idag ....20.30! (ja, det är tidigt!) Så nu sitter han och chillaxar med Anthony och spelar PS3! MysMys, tycker dom! Nathalie snussar redan...Hon längtar bara till lovet som de kommer att ha nästa vecka!
Ciao! Ciao!

6 comments:

Hellen said...

Hej! Jag heter Helene och fick din blogg-adress från din syster som jag känner genom familjeliv (en community i sve). Vi pratade om att jag och min sambo ska åka till Dubai och då berättade hon att du bodde där. Jag brukar kika in och kolla på bilder och längta till Dubai! Jag och min sambo var till Dubai för ca 2,5 år sedan och vi har hela tiden sagt att vi ska åka tillbaka och nu är det inplanerat i allafall.
Är det ok ifall jag ställer lite frågor till dig? Det är så kul att få lite tips från ngn som bor på stället man kommer till, man vill ju inte gärna hamna bara i "turisfällorna".
Vi har en lägenhet på gång ute på Jumeirah Palm Island. Det jag undrar över innan vi bokar och betalar är om det går att sola och bada där ute nu eller om det är mest arbetsplats fortfarande? Förra gången så bodde vi på ett hotell som hade del i en privat strand ca 20 min utanför Dubai och det tyckte vi var bättre än i Jumeirah Beach Park (heter det så?)
Sen tar jag gärna emot lite tips om restauranger och ngt cafe som du tycker att vi ska besöka.
Jag kanske skulle presentera mig lite mer och inte bara gå på med en massa frågor :-)
Jag heter Helene och min sambo heter Magnus och vi bor i Kungälv som ligger strax utanför Göteborg. Vi jobbar båda två i datakonsultbranchen och träffades genom jobbet för ca 3,5 år sedan. Magnus har 2 barn sedan tidigare (12+15 år, killar) och vi har kämpat i över 1,5 år i IVF-svängen utan att lyckas. Resan till Dubai nu i april är för att hämta lite nya krafter för att orka gå vidare.
Får man fråga hur du hamnade i Dubai? Det är en så exotisk plats så jag förstår att du blivit kvar där! När vi var där sist så började vi fantisera om att ta ett jobb därnere ett tag bara för att få vara kvar :-)
Hoppas du inte tar illa upp att jag tog kontakt så här. Jag började också på en blogg för ett tag sedan men jag har inte orkat med att underhålla den så mkt.
Kram

Monica said...

Hej Helene! Har absolut ingenting emot att du skriver. Bara trevligt. Har inte så mycket kontakt med svenskar förutom min familj där hemma så det är bra att jag får träna lite på det svenska språket. Först och främst förmodar jag att ni redan vet att Dubai är en enda stor byggarbetsplats just nu. Dammigt och stökigt. Det finns nog inte en enda km som står orörd just nu. Lite jobbigt. Mycket har förändrats sedan sist ni var hit. Jumeirah Palm Island....hmmm....jag vågar inte svara på den frågan. Förmodar att det går sola och bada där nu i vissa områden. Enormt stor ö som ni vet. Har inte varit där faktiskt. Har inte haft någon anledning......Men du jag ska kolla upp det åt er. Känner en tjej som jobbar med Real Estate, hon vet nog.
Det är klart att jag ska tipsa om restauranger osv. Självklart. Ska göra en liten lista....
Förresten...Kungälv....va trevligt. Vi bodde i Göteborg innan vi kom hit. I närmare 4 år. Vi bodde i ett lite tragiskt område som heter Kortedala...Jag jobbade på G-Kraft som ordermottagare. Det heter visst något annat nu tror jag. Gillar Göteborg annars. Trevliga och goa människor där.
Vad jobbigt det måste vara att måsta kämpa på med IVF....Kan inte föreställa mig vad ni går igenom. Det typiska är ju att alla som slutat kämpa....och ger upp liksom...de blir med barn då! Inte för att jag försöker låtsas att jag kan något om detta. Men det hände 2 av mina kompisar här. En fick tvillingar!
Men som du skrev, ibland måste man komma ifrån allt och ladda om, helt klart.
Vill gärna träffa er när ni kommer om ni har lust.

Hur vi hamnade här, jo, min man (som är Libanes) fick jobb här genom en kompis för 11 år sedan. Han jobbar inom media och reklam branchen.
Vi bodde även här 92-93, så det är en ganska lång tid vi har varit här. Trivs jättebra. Det enda negativa är ju att allt blivit så otroligt dyrt. Hyrorna ligger i nivå med Hong Kong, Tokyo och London....Lite tragiskt och kämpigt numera. Skolorna är också enormt dyra. Men vi kämpar på och vi funderar INTE på att flytta hem till Sverige inom den närmsta tiden. Barnen som är 8 och snart 15 är ju uppväxta här och kan bara knagglig svenska dessutom.

Och det var lite om oss.....Skriver mer vid ett senare tillfälle.
Angående bloggen...jag vet , det är tidskrävande och ibland blir man helt uppslukad och timmarna rinner bara iväg. Jag skriver för att hålla familjen därhemma up to date liksom. Jobbigt att skriva individuella mail till alla och skicka bilder osv. Så att blogga är ett smidigt alternativ.

Kram

LYCKLIG MOR said...

Känslomänniska som jag är så sitter jag nu och gråter efter att ha läst era inlägg till varandra!
Fråga mig inte varför :-D
*snyft, snyft, snyft.....*
:-D
(Jag kan fixa så ni får varandras mailadresser så behöver ni ej lägga ut dom här på nätet....i fix i fix....)
Jättefina bilder på Nathalie och Anthony! Meeeeera sånt :-)
Känner mig lite sjuk (liiite feber liiiite förkyld) idag har precis vaknat upp efter 2 timmars siesta med Buddha-skönt!
Kram

Hellen said...

Läste precis på Aftonbladet.se att det varit en stor bilolycka strax utanför Dubai, hoppas att din familj och era vänner inte varit med där!! Över 200 bilar ska varit inblandade. Usch och fy!

Tack för ditt svar förresten, jättesnällt av dig att kolla upp Jumeriah Palm Island med din väninna! Förstår att det är byggarbetsplats därnere, tyckte att det var det även förra gången vi var nere. Då bodde vi på ett hotell i Dubai Marina det gick inte ens att gå till snabbköpet för det fanns inga trottoarer och araberna körde ju så det var fara för ens eget liv ;-) att gå på vägen, så det fick bli taxi! :-D På vilket annat ställe i världen kan man ta en taxi och be chauffören vänta medans man inhandlar vatten och bröd och det kostade ca 25 kr?!

Skulle vara jättekul att träffa en svensk dubai-invånare när vi är där! Nu får nog lillasyster torka en ny tår kanske? ;-)
Jag ser till att du får min mailadress via lillasyster så kan vi snacka mer där?
Ha en trevlig kväll!
Kram

Monica said...

Men Jenny då...inte gråta nu! JAg önskar en dag att mina systrar kan komma och hälsa på också...det skulle var en höjdare.
Tack för omtanken Helene...vi mår bra. Ja, det var en horribel olycka. Det var väntat, de kör ju som sagt som galningar här.
Då fortsätter vi "prata" i emails då....Hej så länge!

LYCKLIG MOR said...

Snart snart så står vi och knackar på er port ;-)

Kramelikram