Wednesday, November 25, 2009

Lång helg igen!

Då var det dags för Eid Al Adha. Pilgrimsfärden till Mekka (i Saudi Arabien) är över och det firas ju givetvis stort i den Muslimska världen. Den kallas också Offer Högtiden (Festival of Sacrifice). Det kommer från att Abraham var villig att offra sin son Ismael för att visa sin lydnad till Gud. Nu blev det ju inte nödvändigt så istället offrar man ett djur, vanligtvis en get och den ska då tillagas och utspisas till familj, grannar och till dom som inte har det så fett.

Den infaller på samma dag som den Amerikanska Thanksgiving dagen, som är i dag.
Vi är bjudna på middag hos vänner som är Libaneser men har stor anknytning till USA. Det blir trevligt. Vi blir ett stort gäng och vi kommer att sitta ute på deras gård eftersom vädret denna tiden på året är super härligt.
Det bästa av allt är ju att vi har 2 dagar extra ledigt, så vi ska inte tillbaka till jobbet förrän Måndag. Jippi!!!
Har haft enormt mycket att göra på jobbet den senaste veckan. Jag är utmattad. Sen så tränar jag ju min mini mara och jag känner mig ganska nöjd. Fast trött är man ju till och från. Sen har vi ju en massa plugg och Scouts och Piano lektioner, forboll och allt möjligt. Tiden räcker som vanligt inte till denna tiden på året. Sen har vi ju Advent som kommer smygandes nu....fasen alltså, har det redan gått ett år sen sist....Otroligt! Det känns som jag dammade av mina jul prylar igår och packade undan kartongerna.

Nu ska jag sticka iväg och inhandla en liten present till värdinnan ikväll. Vi hörs snart.

Väljer att lägga in en ovanlig bild idag. Den är från Mekka och där öser tydligen regnet ner över Pilgrimmerna. Tragiskt nog har 13 personer dött i kaoset.



Peace!

2 comments:

LYCKLIG MOR said...

Hej :-)
Så skönt med 2 extradagars ledighet.
Bilden från Mekka är stark!!!
XXX

Monica said...

Superskönt med extra ledighet! Man får nya friska krafter!
Ja usch regnet forsar ner i Saudi...kalabalik hör jag!
Kram