Saturday, September 12, 2009

Jammals

Då var det dags för lunch.

Blev överraskad till tusen när jag såg denna gemytliga fisk restaurang undangömd i en mysig liten vik i Batroun.


Greklands-känsla skulle jag vilja påstå.


Här sitter en del gäster rentav i vattnet. Det var det som var charmen med detta ställe.


Här anländer horder av fisk-suget båtfolk.


Jag och Nathalie sitter i smaskar på med arabiskt bröd och hommos...ingen Libanesisk måltid utan denna delikatess. (Kikärtsröra för den som inte vet..)


Friterad fisk. Bara en utav ett flertal sorter vi beställde in.



Oj vad vi åt......



Sam insuper den magnifika, idylliska viken.



Nathalie inspekterar övervåningen.


Så här fina och mjuka stenar har jag aldrig sett i mitt liv.
Det var meditativt att sitta och titta ner i vattnet.

Frukt, speciellt Melon, får man alltid in efter en Libanesisk måltid.


Smaken, som ni förstår, kan inte jämföras med Melonerna man hittar hemma i Sverige eller Dubai för den delen.



Kan inte hitta ord för dessa smarriga rullar som vi fick till efterrätt.


Mysigt dekorerat.


Utsikt från övervåningen, där man sitter på vintern när det är lite kyligare.


Ksara, gott inhemskt vin.




Baren.



Här bor den lyckliga ägaren, ja, Jammal alltså...

Peace!


3 comments:

Annica said...

Ja det var verkligen en mysig restaurang ni hittade i viken, mysigt att inta måltiden i vattnet...fast jag tror att jag föredrar äta på land istället. Håller med dig, kunde ha varit på en grekisk ö, påminde absolut om det. Vilken stark röd färg det var på melonerna! förstår att dom smakar godare än här hemma. Nu är helgen över för denna vecka, går så otroligt fort, man skulle vilja stanna tiden ibland.
Ha det bra, kramisar!!!

LYCKLIG MOR said...

ojojoj så majsigt!
Alltså vilka fina bilder ni har tagit! Detta blir ju bara bättre och bättre!
Jag älskar speciellt 5:e och 6:e bilden uppifrån!
Nä, jag älskar alla!!!!!
Hörruduru, Ksara har jag druckit!Supergott! Det vinet tipsade du mig om den gången jag skulle "leka Libanesisk fest" här hemma, med allt vad det innebar...:-D
Ja lyckat blev det med Sfoof (trots att jag ej hittade semolinagryn...) och allt :-)
Biggaste huggen i världen från mig!

LYCKLIG MOR said...

Och vilken mat alltså! :-o
Mån djö mån djö!